Tik – tak, tik – tak, tik – tak …
Interesovanje da deca nauče gledati na sat i da znaju koliko je sati, javlja se od pete do sedme godine. Psiholozi smatraju da deca koja pre pete godine savladaju ovu aktivnost, imaju dobre predispozicije da budu odlični matematičari.
Za dete predškolskog uzrasta, nepotrebno je objašnjavati koliko traje jedan sat, koliko ima minuta, jer dete nije usvojilo dovoljno matematičkih činjenica da bi pravilo paralele i odnose za vremensko trajanje. Takvo objašnjenje će ga samo još više zbuniti.
Deca najbolje uče kroz igru i najlakše pamte vizuelno, pa mu tako treba i predstaviti učenje gledanja na sat.
Napravite zajedno sa detetom sat od kartona i kazaljke koje mogu da se pomeraju. Neka dete okreće kazaljke na satu i kad ih zaustavi, pričajte mu šta radi u to doba dana. Pokažite mu vreme na satu kad ide u vrtić, kad je vreme ručka, kada ide u parkić….
Upoređujte trajanje detetovih aktivnosti. Recimo, pomerajte veliku kazaljku od broja do broja za koliko mu treba da opere zube. Zatim tražite od deteta da pokaže šta ono misli koliko mu treba vremena za nešto, na primer, koliko mu treba vremena da pojede bombonu, koliko putuju do bake, koliko dugo mama kuva ručak, koliko da ugasi svećice na torti…
To su prvi koraci da dete stekne pojam o vremenu, koliko je nešto dugotrajno ili kratkotrajno, i da upravo ritam i dinamika tih radnji i aktivnosti zavise od toga koliko je sati.
Kako dete odrasta i sazreva, pravi jasnu sliku šta je prošlost, šta budućnost, polako stiče pojam o vremenu. Tada je dobro vreme da mu ispričate priču o brzom zecu i sporoj kornjači. Mala kazaljka neka bude kornjača, a velika zec. Dok zeka obiđe ceo krug, kornjača koliko je spora, stigne samo od jednog do drugog broja. Broj na koji je kornjača stala – znači koliko je sati, ali tek onda kada zeka napravi ceo krug i stane na broj 12.
I na kraju, kada dete pokaže interesovanje da nauči da gleda na sat, ostaje da ga iznenadite lepim, zanimljivim dečjim satom koje će početi da nosi na ruci ili satom koje će stajati u njegovoj sobi.